Hvilken motorsykkel passer for deg?
Har du bestemt deg for å investere for første gang eller skal du oppgradere fra din eksisterende 2-hjuling? Fantastiske opplevelser venter rundt hver eneste sving. En deilig overflod av sanselige inntrykk venter der ute både for hørsel, syn og lukt. Nye steder kan besøkes og horisonten kan utvides. Når du virkelig mestrer kjøretøyet - gir dette også gode vibber av glede og tilfredsstillelse.
Prøv å gå et steg til siden i bestemmelsesprosessen. Målet er å finne 2-hjulingen som er riktig for deg. Vær bevisste på hvordan du skal bruke 2-hjulingen. 2-hjulinger deles i under- kategorier av kjøretøy. Noen er bedre egnet for bane andre for lengre turer. Her gir vi deg noen typiske kjennetegn som kan gjøre valget enklere.
Offroad/allroad
Offroadførerne kjører mindre i terrenget nå enn før, men mer på landeveien. Modellene har mer komfort nå enn tidligere og kategorien nærmer seg tourer-kategorien med sine langturskvaliteter. Motorsykkelene som tilhører denne kategorien har utviklet seg mot større og sterkere modeller.
Offroad/Allroad kategorien inkluderer også motardene. De er offroadere med brede asfaltdekk. Sammen med streetfighterne, er motard den heteste trenden i motorsykkel- verdenen. Crossere, tunge reiseenduroer eller barske supermotards hører alle til kategorien. Høy funksjonalitet, ypperlige flerbruksegenskaper og bøttevis med kjøreglede er egenskaper for disse.
Cross/enduro
Dette er syklene som tåler tøffe tak i vanskelig terreng. De mest avanserte Crosserne er konkurransemodeller beregnet for bane. Endurosyklene er også beregnet for konkurranse, men da til lengre løpskjøring. De har den samme konstruksjonen som cross-syklene, men er i tillegg utstyrt med lys. Enkelte enduroløp foregår nemlig om natten. Modellene med lys kan også godkjennes for kjøring på offentlig vei.
Naked
I 1969 lanserte Honda sin CB 750 Four-modell. Dette ble starten på den moderne motorsykkelhistorien. Så kom modellene Kawasaki 900 Z1, Suzuki GSX 1100 og Honda CBX. Legender i den nære motorsykkelhistorien. Mange motorsyklister mener at dette er den «ekte» motorsykkelen. Den har en bekvem sittestilling, god komfort, fine veiegenskaper, men tåler også tøffe utfordringer. Motoren skal være synlig, uten overdreven bruk av styling- detaljer. Designen må gjerne være moderne og spennende, bare sykkelen formidler den klassiske kjørefølelsen.
Streetfightere, tilhører også denne kategorien, og er kåpeløse sykler med høyt styre, tøff stil og svært sporty egenskaper. Streetfighterne med sitt brede anvendelsesområde og gode allroundegenskaper samt moderat pris og gunstig forsikring, er den nye, store trenden i MC-verdenen.
Touring
Touringsyklene har solid bagasjeplass og er komfortable sykler å kjøre langt med. Både fører og passasjer får en luksuriøs turopplevelse med gode seter og høyt styre for fører som gir en oppreist og avslappet sittestilling. Kåpens proposjoner sørger for å holde fører og passasjer i ly for vind og regn. Lavt tyngdepunkt gir god balanse slik at de er lette og kjøre, selv med passasjer og full oppakning.
Custom
Populære sykler med en helt, tidløs image der syklene er lange, har lav linjeføring, ypperlig finish og bekvemme allroundegenskaper. Custom-sykler er beregnet for rolig krusing og solid komfort. Frihetsfølelsen på denne gromsykkelen med lavt sete og bredt styre gir fullkommen kontroll i bytrafikk eller på landeveien og glede. Custom-førere setter sitt eget, personlige preg på sykkelen og har et nært forhold til sine kjøretøy!
Sportstouring
Sports-tourerne er et kompromiss mellom rene sportsegenskaper og god touringkomfort. Teknisk bygger en moderne sportstourer på de samme prinsipper som «R»-syklene. Selv om sittestillingen og vindbeskyttelsen er bedre egnet for turkjøring. Dessuten har motoren høyere effekt på lavt og middels turtall, slik at det alltid finnes rikelig med krefter til f.eks. effektiv forbikjøring. Sportstourerne blir gjerne betraktet som optimale all-roundere både til daglig bruk eller kontinentale ferieturer i høyt tempo.
Sport
Motorsykkel med sporty utseende som gir perfekte kjøreegenskaper og høy ytelse. Konstruksjonsmessige tar syklene utgangspunkt i racerne med lav vekt, presis tilbakemelding og kroppslig nærkontakt med kjøretøyet. Supersportsyklene har fjæring og bremser dimensjonert for ekstreme belastninger og passer derfor godt til banekjøring. Motorsykkelen gir kompromissløs kjøreglede, enten underlaget er svingete småveier, kontinentale motorveistrekninger eller krevende racerbaner.
Lett MC
Fra 1996-sesongen økte lett-kategorien fra 100 til 125 kubikk. Nye modeller som både teknisk og utseendemessig kan sammenlignes med de største motorsyklene. Disse lettvekterne er blitt en populær kategori med appell til både ungdom og voksne.
Lettvektere har svært avanserte kjøreegenskaper og komfort. Toppfarten ligger mellom 110 og 120 km/t. Likevel har de krefter nok til å oppnå fint samspill med den øvrige trafikken. Førerkort for lettvekterne gir opplæring samsvarende for bil for personer over 16 år. For ungdom bidrar en lettvekter økt mobilitet. Den kan også være en spennende og givende hobby. Dessuten gir den trafikkmessig erfaring som kommer til nytte senere. For voksne representerer den en ypperlig mulighet for å oppleve motorsykkel, uten å gå veien via førerkort. Du kan få realisert den gamle MC-drømmen – på en lettvekter!
Moped
Mopedspekteret spenner seg fra de enkle og billige bruksmopedene, via tøffe off-roadere, til rå sportsmaskiner med racingdesign. Alle har en motorstørrelse på maks 50 kubikk og en toppfart, begrenset oppad til 45 km/t. Mopedene har elstart og automatgir. De bruker lite drivstoff og krever moderat vedlikehold. Spennende design, lav vekt, minimale kostnader og suverene bruksegenskaper gjør mopeden populær.
Scooter
Scootere er i dag avanserte kjøretøy med egenskaper og komfort som kan konkurrere med motorsykler. De sprekeste scooterne kan kjøres på motorvei eller landeveier. Egenskaper som lavt sete, praktiske bagasjerom og automatgir gjør dem til perfekte nyttekjøretøy med ypperlige byegenskaper.
Oppsummering
Håper du her har fått faktainformasjon som gjør deg klar for gode valg av mc-modellen som passer deg best. Står valget mellom kategorier, kan antall bruksdager i året, hvor praktisk kjøretøyet fungerer i din hverdag eller prisen være utslagsgivende for bestemmelsen. Snakk med en fagmann og sjekk ut ulike type kjøretøy i ulike butikker med ulike merker. Hos MC forhandlere kan du få gode råd og prøvekjørt modellene du vurderer.
Husk også at parkering/bompassering for MC er gratis. Her er det penger spart i forhold til kostnader med bil. MC er lettere enn bil og krever derfor mindre drivstoff eller krever lavere ladekostnader ved eldrift. Med en motorsykkel er det som oftest enklere å finne parkerings- plass og kan derfor være enklere å bruke som pendlersykkel.
I Norge har vi snø og kulde halve året. Og motorsykkelen bør lagres tørt i vinterhalvåret. På en MC sitter du åpent og er utsatt for vær og vind. Så kjøredress, hansker og hjelm kreves. Men frihetsfølelsen du oppnår på en motorsykkel oppveier for mye av dette ubehaget. Og gleden over å mestre veien, tyngdeoverføring i sving og gratis parkering er også goder ved motorsykkelkjøring.
Velger du å melde deg inn i en MC-klubb eller kjøre med venner - er motorsykkelkjøring også sosialt. Turene kan medføre gode opplevelser for mat, steder eller spennende inntrykk både fra naturen og ting du ser og lukter. Motorsykkelkjøring skal også være bra for helsa da surhet legges bak deg og energilageret fylles opp.
Uansett er det lov å ta en titt eller avtale prøvekjøring hos forhandler.