DL800DE
En hel MC-verden ventet i stor spenning på avdukingen under høstens MC-messe og ingen ble skuffet: Nye V-Strom DL800 DE innfridde på absolutt alle områder! Den fremstår som et av de aller beste alternativene i den mellomstore adventure-klassen. Aldri før har Suzuki produsert en så offroadorientert motorsykkel under V-Strom-fanen. Med et helt nytt chassis og en helt ny plattform presenteres nye Suzuki V-Strom DL800 DE. Med et lekkert retroinspirert design og alle de riktige komponentene som entusiasten krever vil V-Strom DL800 DE gi store doser motorsykkel for pengene. Her trenger du ikke sprenge rammelånet for å oppfylle adventuredrømmen – mer lykke for pengene skal du nemlig lete lenge etter for å finne! Her har offroadentusiasten alt han drømmer om: En momentsterk parallell-twin-motor, et chassis med den beste bakkeklaringen noensinne, lang og fullt justerbar støtdemping, eikefelger med Dunlop Trialmax Mixtor-dekk, ultramoderne TFT-display, den aller mest moderne teknologien for hjelpeprogram og alt det tilbehøret du trenger for drømmereisen! Legg til egen grusmodus i Suzukis klasseledende hjelpesystem, muligheten for utkobling av ABS på bakhjulet, en 20 liter stor drivstofftank og ypperlige originalkofferter (tilbehør), så er du pakket og klar for eventyr på både fast og løst underlag – enten innenlands eller utenlands. V-Strom-begrepet er et av de virkelige ikonene innen adventuresegmentet, vi kjenner allerede til 650 og 1050. Snart er det 20 år siden den første modellen så dagens lys. Til 2023 presenterer Suzuki den mest rendyrkede modellen noen sine for grusentusiasten. V-Strom DL800 DE er en motorsykkel som treffer entusiasten rett i hjertet med sitt helt korrekte design og sine perfekt sammensatte komponenter. Her får du både den kraften, de kjøreegenskapene, den teknologien og det designet du er ute etter. Kjøreopplevelse har vært sentral da Suzukis Adventure-avdeling satte seg ned for å designe nye V-Strom DL800 DE Adventure helt fra begynnelsen. Kvalitetene er i toppklasse både på løst og fast underlag. V-Strom DL800 DE er klasseledende på spesifikasjonene når det gjelder støtdempere og de vitale chassismålene. Showa-demperne er fullt justerbare, noe som tidligere ikke har vært standard i denne klassen. Og hvem vil ikke ha alle justeringsmuligheter på en slik allsidig motorsykkel som har et så bredt bruksområde? V-Strom DL800 DE er like kapabel for langtur med passasjer og kofferter, som for en rampete singletur i skogen. Med riktig innstilling av forspenning, kompresjon og retur løser V-Strom alle utfordringer! 220 millimeter arbeidsvei på både forgaffel og bakdemper, samt en bakkeklaring som er like lang: 220 millimeter. Det viser at Suzuki mener alvor når de kaller V-Strom 800 DE for den mest grusorienterte V-Strom-modellen noensinne. Alt ligger til rette for å sluke raske mil på grusen. Nye V-Strom DL800 DE har det absolutt nyeste av kjøre- og hjelpeprogrammer fra Suzuki som standard. Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) hjelper føreren med å optimalisere ytelsene for å tilpasse kjørestil etter kjøreforholdene. Dette gjør V-Strom 800 mer kontrollerbar, mer forutsigbar og morsommere på stien, på en svingete vei eller på tur på motorveien. Det gir mer trygghet og en bedre kjøreopplevelse. Føreren kan velge en av fire moduser eller å deaktivere traction control-systemet helt. De fire aktive modusene er forskjellige når det gjelder spinnfølsomhet på bakhjulene. Det handler mye om hvor raskt systemet skal gripe inn. Eller om det skal gripe inn overhodet: Modus 1 er den laveste følsomheten som tillater en viss grad av bakhjulsspinn og er best egnet for gode veiforhold. Modus 2 er et moderat følsomhetsnivå. Systemet aktiverer traction control raskere enn Modus 1 og er for gjennomsnittlige veiforhold. Modus 3 er det høyeste følsomhetsnivået. Systemet aktiverer traction control raskere enn de andre modusene for å eliminere hjulspinn, og er for dårlige eller glatte veiforhold, som våte og kalde underlag. Grusmodus (G) er en ekstra traction control-innstilling som forsinker tenningstidspunktet for å gjøre gruskjøringen optimal og underholdende. OFF kobler ut alle traction control-funksjoner. Her har føreren har selv kontroll over motorens gass og eventuelt bakhjulsspinn. Suzuki Intelligent Ride System inkluderer også Bi-directional Quick Shift System som standard, som den første modellen i dette segmentet. Systemet gir føreren muligheter til å gire både opp og ned uten å bruke clutch eller slippe gassen. For å sikre jevne oppgiringer, avbryter Quick Shift-systemtet automatisk krafttilførselen akkurat lenge nok til å produsere jevn, nesten uavbrutt akselerasjon. Anti-lock Brake System (ABS) bidrar til mer stabil bremsing ved å forhindre at hjulene låser seg, selv under hardt bremsing. Systemet på V-Strom har to modusinnstillinger, hvor Modus 1 gir minimal inngripen, og dermed er ypperlig på grusveier. Modus 2 er ideell for bykjøring og vanlige veiforhold – gjerne på asfalt. Føreren kan dessuten bruke Rear ABS Cancel-modus for å slå av ABS bak, og dermed få full kontroll på bakhjulet under offensiv gruskjøring.
Galleri
Galleri
Artikler
Hvilken motorsykkel passer for deg?
Mange av oss har tenkt, drømt og vurdert – ut i fra både fornuftige faktorer eller ut i fra følelser og tanker om hva som er gøy eller kult. Fornuften fokuserer helst på bruksområder, spesifikasjoner eller muligheter i nærområdet eller kjøreturmuligheter. Mens sansene drømmer om motorlyd, estetikk eller nostalgi f eks over MC-merkets historie. Så lenge man er i denne drømmeboblen er mulighetene mange og begrensingene få.
Demodager: Suzuki MC 2024
Prøvekjør Suzuki DL800DE, vinneren av Alpenmastertesten for 2023, eller modellen GSX-8S som kom på femte plass av hundre og tjueåtte motorsykler totalt i samme test.
Verdens største MC-test Alpenmaster 2023
Årlig arrangeres Alpenmaster som er en sammenligningstest av motorsykler. Testen utføres av MC-spesialister. Det internasjonale testteamet har fagfolk fra Sverige, Spania, Holland, Italia, Kroatia, Tsjekkia, Østerrike og Tyskland. I alt er det seksten motorsykler som konkurrerer mot hverandre innenfor åtte ulike kategorier. Og det vil si hundre og tjueåtte motorsykler totalt i testen.