Søk
<< Tilbake

Argo åpner gamle traséer og gir nye muligheter

Åttehjuling fra Argo åpner opp for helt nye muligheter for Hurum Turistforening. Gamle og gjengrodde løyper får nytt liv, sesongen er forlenget og arbeidet i sommerhalvåret blir både enklere og mer miljøvennlig.

Hurum Turistforening er et av flere lag som har gått til anskaffelse av kjøretøy Argo for å løse sine utfordringer gjennom hele året. Turistforeningen er svært fornøyd med at valget falt på den canadiske multi-maskinen.

– Argo åttehjuling har gitt løypeprepareringen og vedlikeholdsarbeidet vårt nye dimensjoner. Vi fikk oss en skikkelig a-ha-opplevelse for noen uker siden, etter det store snøfallet. Åttehjulingen gjorde arbeidet ute i de snøtunge løypene betydelig enklere for vårt mannskap. For det første gir Argo en helt annen fleksibilitet i form av at vi kan frakte både mannskap og utstyr i en og samme slengen. Minst like viktig er fremkommeligheten i utfordrende forhold med mye snø. Der snøscooteren setter seg fast flyter Argoen elegant forbi. Det å sette seg fast er ikke noe tema med denne, sier Ronny Bratten i Hurum Turistforening.

Det var aldri en tanke at de skulle velge et kjøretøy som Argo da de hadde bestemt seg for å investere i nytt redskap:
– Vi hadde bestemt oss for å gå opp et hakk fra snøscooter og prøve noe annet med belter. Argo var ikke i tankene før importør Erling Sande kom på banen og tilbydde en demonstrasjon. Da var løypemannskapet solgt, forteller han.
– Vi så jo straks at dette var et arbeidsredskap som åpner opp for flere muligheter for oss. Entusiasmen har lyst i øynene på løypemannskapet vårt fra dag 1.

Hurum Turistforening har som mange andre lag og organisasjoner som arbeider med vedlikehold av løyper, stier og veier i skog og mark erfart at Norge gror igjen mange steder.
– Gamle stier og veier som vår forfedre brukte gror igjen. Det er vanskelig å komme til flere steder og her åpner Argo opp for nye muligheter med sine ekstreme egenskaper. Løyper som ikke har vært brukt siden 1980-tallet er nå gangbare igjen.

Bratten forteller at både snøscooteren og den store tråkkemaskinen har hatt sine begrensninger. 
– Tidlig i sesongen er det ofte noen snø ute i traséene mens det er snøfritt der vi parkerer kjøretøyene. Dermed har vi måttet vente med å tråkke såle i løypa til det har kommet snø der vi har maskinene. Men Argoen kjører vi fint med på bar bakke. Dermed har vi kommet oss ut i løypa tidligere og fått laget en fin såle. Det medfører til forlenget sesong.

– Men også i feltet har snøscooteren og tråkkemaskinen hatt utfordringer. Spesielt på bløte myrer og usikre vann. Dette takler amfibien Argo helt utmerket. Vi bruker Argo også til vanlig løypekjøring, sier han.

I sommerhalvåret bruker turistforeningen i Hurum mye tid på vedlikehold av løypene. De fikk testet Argo noe før snøen kom i høst og ser frem til å ta den i bruk i sommer. Da monteres beltene av.
– Den har jo en fremkommelighet som er i særklasse det beste vi har kjørt med. Man får en litt «tanks-følelse» med den. I tillegg til den gode fremkommeligheten, så er det en stor fordel at vi med ett og samme kjøretøy kan frakte både mannskap og utstyr ut i feltet. Vi ønsker å etterlate oss så lite spor som mulig. Med åttehjuling fra Argo kan vi planlegge og utføre arbeidet på sommeren på en helt annen måte.

Se Argo-modellene her