Søk
<< Tilbake

26 innholdsrike Argo-år

Jan Sverre Nielsen kjenner Argo bedre enn de aller fleste. I 26 år har Oslo-mannen solgt de anvendelige seks- og åttehjulingene. Kraftselskapene ble de første kundene på 90-tallet, samt mange brannvesen, Forsvaret og Telenor.

Så langt tilbake som i 1993 startet Jan Sverre Nielsen som selger av Argo i Norge. Før den tid var noen få enheter solgt her til lands, og det var Nielsen som fikk fart på det solide kanadiske merket i Norge. Før han startet Argo Norge var det bare importert noen «spredte enheter», som han selv beskriver det.
– Den første modellen solgte vi til det som i dag heter Skagerak Energi. Kraftselskap og liknende virksomheter har vært dominerende brukergrupper for Argo-kjøretøyene, forteller Jan Sverre. Skagerak Energi investerte i en Argo Magnum i 1993. Åttehjulingen var toppmodellen på den tiden og tilbød allerede da ekstreme egenskaper. Så kom den vannkjølte modellen Conquest og den første av disse i Europa ble faktisk levert her i landet til Nesodden Energiverk i 1994.
De første årene ble meget gode år for Argo i Norge, med god interesse og mange solgte enheter. Blant mange kraftselskap og etater ble Argo et ettertraktet terrengkjøretøy.
– Argo hadde jo mange kvaliteter som disse selskapene ønsket. Men ulempen var at de bare hadde 22 tommer store hjul. I dag har Argo som kjent 25 tommer størrelse og det utgjør en enorm forskjell. Med 22 tommer ble det lavere bakkeklaring og kortere hjulavstand. Med 25 tommershjul doblet Argo nesten bakkeklaringen. Det betydde ekstremt mye for utviklingen, samtidig som maskinene etter hvert fikk langt mer motorkraft med vannkjølte EFI-motorer og vanlig styre i stedet for de tidligere med spaker. Tidligere modeller hadde da også belter av plastsegmenter, og når så gummibeltene kom tidlig på 2000-tallet, ble Argo nærmest en arbeidsscooter.
Jan Sverre forteller at mange av de maskinene han solgte på 90-tallet fortsatt er i drift hos sine opprinnelige kunder, og de som etter hvert er byttet inn har vært svært etterspurt i bruktmarkedet.
– Det sier mye om kvaliteten. Argo har enorm slitestyrke og en kvalitet det knapt finnes maken til når det gjelder terrengkjøretøy, slår han fast.
– Miljømessig er Argos seks- og åttehjulinger på en annen planet enn de fleste alternativene. Den store kontaktflaten med mange hjul gir skånsom behandling av underlaget. Dessuten er Argo-maskinene mindre aggressive enn mange alternativer. Og så det bidrar til snillere behandling av marka og gjør dermed Argo til et bra alternativ når miljø er viktig.
Noe stort volum i salget har det aldri vært. Jan Sverre innser at Argo i mange år var i en nisje med begrenset nedslagsfelt. I gjennomsnitt har han solgt om lag 25 enheter pr år.
– Med dagens akselererende produktutvikling med økt kraft, fart og ikke minst komfort, beveger Argo seg inn på markedssegmenter hvor andre før var enerådende, legger han til.
Han har brukt mye tid ute i feltet for å vise frem Argos kvaliteter og for å lære opp folk og det siste har vært vesentlig med tanke på dagens krav til HMS.
Hva har vært utfordrende med møte med potensielle kunder?
– Det at en Argo er et amfibisk kjøretøy har faktisk vært mer en hemsko enn en fordel. Svært få kunder har ikke sett det store behov for å ferdes i vann, som f.eks alpinanlegg og de som bare ferdes i fjellet (Cyberforsvaret, Avinor, NSB Berging). Det har derfor vært vanskelig for folk å se at en Argo først og fremst er et ekstremt terrengkjøretøy og med absolutt helårlige egenskaper.
Hva har vært det beste salgsargumentet?
– Det beste salgsargumentet er de ekstreme terrengegenskapene paret med enorm veltesikkerhet, høy lastekapasitet og funksjonalitet gjennom alle årets sesonger. Har også høyt fokus på miljøaspektet, hvor terrengskader med en Argo er mikroskopisk.
Hvordan vil du karakterisere ditt forhold til Argo etter så mange år?
– I og med at en har vært med så lenge og tatt del i en løpende produktutvikling gjør at Argo blir en
del av deg og som nærmest blir en livsstil. Det å selge Argo er mer å selge et konsept enn et produkt, og gleden av å lykkes med å finne gode løsninger for kundene gjør også.

Se Argo-modellene her