Søk
<< Tilbake

Alpha One er et banebrytende konsept

Arctic Cats norske tekniske sjef Lasse Hustad (bildet over) har allerede fått kjørt nye Alpha One. Han mener den innovative konstruksjonen i understellet med enkelskinne revolusjonerer dypsnøkjøring.

Både den norske og den svenske importøren av Arctic Cat har fulgt utviklingen av det nye understellet AlphaOne.
– Både Norge og Sverige har vært involvert i utviklingen. Vi så Alpha One-understellet allerede i 2016, da Arctic Cat fikk patent på oppfinnelsen. Vi har fått inngående kunnskap om utviklingsprosessen og jeg kan derfor stå rakrygget når jeg med hånden på hjertet sier at dette er en meget solid konstruksjon med høy kvalitet, sier Lasse Hustad. – Jeg er helt trygg på at kvaliteten er riktig på tross av både vekt- og plassbesparelse, legger han til.
Erling Sandes tekniske sjef på Arctic Cat snøscooter blir nærmest euforisk når han forteller om sitt første skikkelige møte med Alpha One – i metervis puddersnø under fantastiske forhold. Han er en av veldig får i Europa som har fått prøve den innovative snøscooteren.
– Alpha One tilfører snøscooterkjøring en helt ny dimensjon. Løssnøkjøring har aldri vært enklere og morsommere. Alpha One er en helt ny måte å kjøre snøscooter på i dyp snø, slår han fast. Og utdyper:
– Den er både morsom og lett å kjøre, og den gir flere muligheter for de med begrenset erfaring. Balansen
er helt fantastisk – i tillegg til at den er ekstremt lettmanøvrert. Den gjør deg enkelt og greit til en bedre fører. Der man tidligere måtte bruke til dels mye krefter for å endre retningen på scooteren, holder det å bruke kroppsvekten.
Det er mer motorsykkelfølelse enn noen sinne, sier han, og trekker paralleller til Arctic Cat SVX – crosseren med belte bak og ski foran.
– Manøvreringsegenskapene på Alpha One er i en klasse for seg selv og kan ikke sammenlignes med noe annet i snøscootermarkedet. Alpha One styrer dit du fester blikket. Så enekel er den å manøvrere.
Selve konstruksjonen i understellet er en designperle man aldri har sett maken til i snøscooterverden. Lasse
forteller at det er flere fordeler med en skinne i midten i stedet for en på hver side:
– De fysiske betingelsene er endret med en skinne i midten på denne måten. Både når det gjelder selve konstruksjonen og praktisk bruk så ser vi betydelige fordeler. Blant annet vil ikke snøen pakke seg like mye i belte og understell som på en tradisjonell konstruksjon. Sammen med redusert vekt i selve konstruksjonen
gir dette enorme vektbesparelser under kjøring.
– På løypa føles Alpha One som en normal scooter. Men den er mer sensitiv for vektplassering enn en vanlig scooter. I dypsnøen er det det en kjempefordel. Den skjærer gjennom snøen mer stabilt og legger seg nøyaktig på den linja du ønsker. Det er en helt annen fremkommelighet enn noe annet.

HardCore Alpha One 154 og 165 i Norge
Importør Erling Sande vil ta inn Alpha One i HardCore-versjon til Norge. Den kommer både med 154 og 165 tommers beltlengde. HardCore Alpha One byr på det aller råeste innen dypsnøkjøring, med toppdemperne FOX FLOAT QS3 (foran) og FOX FLOAT 3 QSL (bak). I tillegg har den Power Claw-beltet med 76 mm kamhøyde og ekstrem lav vekt.