DR-Z4S
Dette mesterverket innen motorkunst vil bestemt være den dominerende i årene framover
Allerede kjent for sin ytelse og pålitelighet, har den kompakte 398 cm³ væskekjølte, DOHC, tørr-sump motoren blitt grundig oppdatert; forbedret dreiemoment og frie turtall, leverer en overlegen balanse mellom ytelse og kontrollbarhet, samtidig som den oppfyller de nyeste utslipps- og støyreguleringene.
Trofast, rask og utrolig morsom i tillegg til å gi jevn respons ved gasspådrag i en tilfreds-stillende lineær kurve. Den nye motoren samsvarer fullt ut med Euro 5+ utslippsstandarder, OBD II-krav, samt de nyeste reguleringene knyttet til støy. Dette skyldes delvis introduksjonen av doble tennplugger, som bidrar til jevnere kraftlevering, lavere drivstofforbruk, lavere utslipp, lineær gassrespons, enklere motorstart og en mer stabil tomgang. Det støttes også av Suzukis Ride-by-Wire elektroniske gassystem og drivstoffinnsprøytning, som gir enda finere presisjon over drivstoffkontrollen.
Drivstoffinnsprøytning/Dual Spark-teknologi
Raffinerte interne komponenter; Et par lette titan innsugsventiler kombineres med hulromfylte natrium-eksosventiler for å maksimere forbrenningseffektivitet og ytelse. Et nytt sylinder-hodedesign forbedrer forbrenningen, mens nye kamakselprofiler begrenser eksosutslipp og forbedrer dreiemomentproduksjonen, noe som bidrar til motorens frie turtall, dens utholden-het ved lave hastigheter, og den tilfredsstillende punch-effekten den gir i høye turtall. I tillegg kombinerer nye stempel- og veivhusdesign for å redusere mekanisk tap med opptil 20 %.
Nytt eksosanlegg
Eksosanlegget bruker en ny katalysator med to-trinns teknologi* og en O2-sensor som hjelper til med å oppfylle Euro 5+ utslippsstandarder. Det har også et dobbelveggdesignet lyddemper som beskytter beina dine mot ekstrem varme, overholder støyforskrifter, og bidrar til det slanke kroppdesign.
*Ikke tilgjengelig i alle markeder
Suzuki Clutch Assist System (SCAS)
Suzuki Clutch Assist System (SCAS) gir mestringsinspirerende og presise girskift. Ved kun en lett berøring på clutchhendelen skifter den gir. Dette hjelper til med å redusere tretthet på lange turer og bidrar til smidigere giring. Dette er en stor fordel, enten du kjører i trafikken eller utforsker stier.
Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)
S.I.R.S. inkluderer en samling avanserte elektroniske førerassistentsystemer. Dette hjelper til med å optimalisere ytelseselementer tilpasset dine varierende kjørebehov og preferanser. Ved å gjøre kjøreopplevelsen mer kontrollerbar, forutsigbar og mindre slitsom, lar S.I.R.S. deg kjøre med større selvtillit, både på og utenfor veien.
Suzuki Traction Control System (STCS)
STCS hjelper til med å forhindre bakhjulsspinning, slik at du får bedre kontroll over sykkelen under forskjellige og skiftende forhold. Dette reduserer stress og tretthet, samtidig som det gir større selvtillit. Velg mellom to standardmodus for vei, G (Grus) modus, eller slå av systemet. Med innstillinger som er spesielt tilpasset dekk- og fjæringskonfigurasjonen til hver modell, gir STCS optimalisert ytelse på både DR-Z4S og DR-Z4SM.
Merk: Traction Control System er ikke en erstatning for førerens kontroll over gasspådraget. Det kan ikke forhindre tap av grep på grunn av for høy hastighet i svinger, eller under bremsing. Det kan heller ikke forhindre at forhjulet mister grep.
G (Gravel) modus
G-modus tillater en begrenset mengde dekkspinn når du kjører på ujevne overflater, slik at sykkelen forblir kontrollerbar, samtidig som den gir den jevne kraften du ønsker for å utforske grusveier og landsveier med større selvtillit. Den dedikerte innstillingen for DR-Z4S er utviklet for å være effektiv, ikke bare på flat grus, men også på kupert terreng, mens DR-Z4SM-innstillingen fokuserer mer på flate grusforhold, slik at du kan oppleve dens sportslige motardkarakter med større selvtillit.
Suzuki Drive Mode Selector (SDMS)
Velg fritt mellom tre moduser som endrer kraftkarakteristikker for å matche varierende kjøre-forhold eller dine preferanser for enhver tur. Selv om alle tre moduser til slutt gir maksimal motoreffekt, gir finjustert kontroll over respons og dreiemoment når du åpner gassen deg muligheten til å kjøre med større selvtillit. Innstillingene for hver modus er nøye justert og grundig testet for å levere optimal ytelse.
Modus A
Gir den skarpeste responsen når gassen åpnes. Tunet for å levere spennende akselerasjon, passer godt for aggressive turer på gode veier.
Modus B
Har mykere gassrespons og en mer lineær kraftleveringskurve når gassen åpnes. Innstillingene er tilpasset for å passe en bred rekke kjørestiler og vei- og kjøreforhold.
Modus C
Prioriterer komfort ved å tilby en enda mykere gassrespons og mer forsiktige dreiemoment-egenskaper. Denne modusen er nyttig når du kjører på løse eller glatte overflater.
Blokkeringsfritt bremsesystem (ABS)
Blokkeringsfritt bremsesystem (ABS) bidrar til mer stabil bremsing ved å hjelpe til med å forhindre at hjulene låser seg, selv under kraftig bremsing. Selve ABS-enheten har en kompakt, lett design som bidrar til smidig håndtering.
Merk: ABS er ikke designet for å forkorte bremselengden. ABS kan ikke forhindre hjulslipp forårsaket av bremsing i svinger. Kjør forsiktig og ikke stol for mye på ABS.
DR-Z4S (Blokkeringsfritt bremsesystem)DR-Z4S er den første Suzuki-produksjonsmodellen som lar deg slå av ABS både foran og bak for å ta full kontroll over bremsingen når du kjører offroad. Alternativt kan du velge å slå av ABS kun for bakhjulet.
Ride-by-Wire elektronisk gassystem
Suzukis elektroniske gasskontrollsystem utnytter den innebygde ECM-enheten til å finjustere forholdet mellom gasspådrag og motorens ytelseskarakteristikker. Dette forbedrer kontrollen og gir pålitelig respons, spesielt ved åpning av gassen. Det nye gasspjeldhuset er mindre, noe som forbedrer betjeningen og gir større fleksibilitet i kjørestillingen. Det er også mot-standsdyktig mot skade ved små fall.
Dedikert kjørestilling med fokus på stabilitet, kontroll og komfort
Rammegeometrien og kjørestillingen er utviklet med fokus på stabilitet og kontroll. For DR-Z4S betyr dette at styreholkene er plassert litt høyere og litt nærmere hendene dine, mens fothvilerne er plassert lenger frem. Resultatet er en oppreist kjørestilling som gir god kontroll når du utforsker offroad-stier, samtidig som stabiliteten og komforten gjør lange turer mindre slitsomme.Robust ramme i twinspar-stål
Den nye DR-Z4S og DR-Z4SM har en twinspar-ramme designet for å respondere trofast på dine bevegelser. Rammen er laget av stålrør, og er stiv, sterk og fleksibel nok til å takle ujevne overflater, samt absorbere støt for å redusere førertretthet.
Likeledes er de lette seteskinner i aluminium sterke nok til å gi fast støtte, og den unikt form-ede svingarmen i aluminium bidrar til forbedret sporing og bedre respons fra bakfjæringen.
Langfjæringssystem
Fjæringen på DR-Z4S er innstilt for å respondere trofast på dine intensjoner, gi stabilitet og gjøre det mulig for deg å utforske offroad-stier med større selvtillit. De inverterte front-gafflene, laget av KYB, har en lang fjæringsvei på 280 mm, og bakfjæringen leverer 296 mm hjulvandring. Både front- og bakfjæringen er fullt justerbare for å møte kravene til enhver kjøretur.
Hjul, dekk og bremser
DR-Z4S kjører på eikehjul med en 21-tommers aluminiumsfelg foran og en 18-tommers aluminiumsfelg bak. IRC GP-410 dekk med slange til dobbelt formål har en spesialkonstruert indre struktur bygget for å yte optimalt, gi godt grep og bidra til modellens fremragende kontrollbarhet, enten du kjører på offroad-stier eller veier. Aksialmonterte skivebremser foran og bak gir sikker og stabil bremsekraft.
Styre og speil
De lettvektige, sterke og fleksible avsmalnende aluminiumsstyrene med halv-vaffelgrep gir et solid grep, god kontroll og hjelper med å redusere tretthet ved å absorbere støt fra ujevne overflater. Speilene har et tøft nytt parallellogram-design.
Komfortabelt sete
Setebredden er optimalisert for å forbedre komforten når du kjører på røft terreng, og det slitesterke designet gir god støtte når du flytter kroppsvekten.
Kompakt drivstofftank
Drivstofftanken har et strømlinjeformet, lett design, samtidig som den tilbyr en godt balansert kapasitet på 8,7 liter.
Robuste fothvilere
Bred, tøff-utseende førerfothvilere gir det solide fotfeste og stabiliteten du ønsker når du kjører på stier, enten du står eller sitter.
Verktøykasse
En låsbar boks for oppbevaring av verktøy og brukerhåndboken er nå plassert på siden for økt bekvemmelighet.
Beskyttelsesdeksel i aluminium
En standard aluminiumsdeksel beskytter motoren og forbedrer det robuste utseendet til DR-Z.
Avansert funksjonalitet strekker seg til det elektriske utstyret
Fra det funksjonelle og estetiske designet på LED-belysningen til den informasjonstette og tydelige presentasjonen på det fullstendige LCD-instrumentpanelet, lyser DR-Z4S og DR-Z4SM veien mot en spennende fremtid for dual-sport og supermotorsykler.
LED-hovedlys og posisjonslys
Både fjern- og nærlys er integrert i en lyssterk LED-projektorlykt som er kompakt, lett og slitesterk. LED-posisjonslys er integrert direkte i blinklysene og gir en funksjonell, men mini-malistisk belysningsløsning.
Fullt utstyrt LCD-instrument
Det nyutformede LCD-instrumentpanelet er både lett og kompakt. Det har en tydelig lesbar skjerm som ikke bare gir kritisk sanntids driftsinformasjon, men også holder deg informert om innstillingene for de respektive ombord-systemene.
LED baklykter
Baklykten og skiltlyset bruker kompakte LED-lys som skaper et svært synlig og slående belysningsoppsett, og bidrar til den futuristiske appellen til det tøffe, moderne designet.
Styreknapper
Den ergonomiske bryteroppsettet maksimerer brukervennligheten slik at du kan betjene alle kontrollene samtidig som du forblir fokusert på kjøringen. Velg moduser eller endre innstill-inger for de avanserte elektroniske førerassistentsystemene ved enkelt å bruke MODE- og OPP/NED-knappene på venstre styre.
Den autentiske spydspissen
Minimalistisk design med fokus på ergonomi legemliggjør en utvikling i både ytelse og estetisk appell, som presenterer DR-Z4S og DR-Z4SM som seriøst utstyr for henholdsvis dual-sport og supermoto-førere. En dristig horisontal linje som løper langs sidene, fra front til bak, skaper et flatt og strømlinjeformet utseende som ikke bare er slankt og moderne, men også gir deg økt bevegelsesfrihet.
Funksjonelle deler er tydelig synlige for å fremheve den fine ergonomiske utformingen og øke den visuelle appellen til den nye stilen.
En ny, frisk tolkning av storhet markerer den fremtidige retningen for dual-sport og supermoto-moro
Alt det entusiaster elsket med DR-Z400S og DR-Z400SM er fortsatt til stede. Likevel hever den store oppdateringen av DR-Z4S og DR-Z4SM lista enda en gang.
Dette gjelder både den balanserte ytelsen mellom motor og chassis, og den slående nye designen som markerer den fremtidige retningen for disse modellene.
Det har aldri vært en bedre tid for å komme seg ut og nyte en spennende kjøretur, enten det er på en svingete skogssti, over åpent landskap eller på en supermoto-bane.
On-road eller off-road? Ja takk, begge deler!
Det beste fra to verdener med Suzuki DR-Z4S og DR-Z4SM. Dual Purpose-modellene fra Suzuki er det rette valget for for deg. Lett, sterk og utrolig hendig. Nå er det bare et spørsmål om type: Er du Team Supermoto, som sirkler over svingete spor i lynets hastighet? Da er DR-Z4SM den perfekte sykkelen for deg. Eller er du Team Enduro, for deg er ingen løype for vanskelig og ingen stigning er for bratt? Da er DR-Z4S den rette for deg!