Norsk Folkehjelp valgte Argo 950 til de krevende oppgavene

Publisert 3/6/2022
    Transport av både passasjerer og pasienter var viktige egenskaper da Norsk Folkehjelp Follo skulle velge terrengkjøretøy. Argo 950 8x8 oppfylte kravene.

    – Den store fordelen med Argo sammenliknet med ATV, er at vi kan ha pasient liggende på båre i kjøretøyet, og samtidig utføre pasientbehandling ved behov, forteller Tomas Thornes Muribø. Han er leder for Follo-avdelingen til Norsk Folkehjelp. Avdelingen har et mannskap på 30 godkjente menn og kvinner, og er spesialister på søk og redning. Avdelingens mannskaper var blant annet involvert i redningsarbeidet i Gjerdrum etter det voldsomme skredet.

    Argo 8-hjulinh i arbeid for Norsk folkehjelp

    – Argo 950 8×8 gjør det mulig å frakte for eksempel mannskaper, dronepiloter, hundeekvipasjer og utstyr ut i felt, til steder der en ikke kommer fram med bil. Vi kan evakuere liggende pasienter ved å slå ned halvparten av seteplassene og feste båre, og samtidig sitte ved siden av pasienten. Kjøretøyet setter svært lite spor etter seg i naturen, forteller han.

    Follo-avdelingen dekker et stort område, fra svenskegrensen i øst, til Drammen i vest og Minnesund i nord. I løpet av et år deltar de i omtrent 60 oppdrag. Det siste oppdraget de var med på var på Ensjø hvor en person var meldt savnet.

    – Det handler som regel om savnede personer når vi blir innkalt av politiet, forklarer han.

    Follo-avdelingen har lenge «siklet» på Argo, og endelig kunne de slå til, da de fikk støtte til kjøpet gjennom Gjensidigestiftelsen.

    – Vi har sett på Argo 8×8 som et nyttig kjøretøy i mange år for vår tjeneste. Sammenliknet med andre terrengkjøretøy er funksjonalitet, fremkommelighet og stabilitet veldig bra. En ATV er ikke godt egnet til pasienttransport, forklarer Tomas.

    På Argo 950 8×8 har Norsk Folkehjelp påmontert original bårebrakett fra Argo. Den benyttes i kombinasjon med en titanbåre, spesialdesignet for slik bruk.

    – Med denne løsningen så stikker ikke noe ut fra kjøretøyet. Det er en stor fordel når det kjøres i terrenget. Løsningen gir mannskapet muligheter til å drive med pasientbehandling under transport.

    Fremkommeligheten er veldig god. Vi kommer frem til områder vi aldri hadde turt å prøve med andre kjøretøy. I tillegg ser vi at den med belter påmontert setter relativt beskjedent avtrykk. Det er også viktig for oss.
    Tomas Thornes Muribø

    Argo kan transportere passasjerer på en sikker og komfortabel måte. Det var også avgjørende da Follo-avdelingen skulle investere i nytt terrengkjøretøy.

    – Vi kan for eksempel relativt enkelt frakte ut søkelag til aktuelle områder. Det er ikke like enkelt og trygt å frakte personell ut i terrenget med ATV og tilhenger.

    Norsk Folkehjelp fikk levert sin Argo 8×8 i vinter. Den har den nye generasjonen belter påmontert. Belter gir flere fordeler.

    – Fremkommeligheten er veldig god. Vi kommer frem til områder vi aldri hadde turt å prøve med andre kjøretøy. I tillegg ser vi at den med belter påmontert setter relativt beskjedent avtrykk. Det er også viktig for oss.

    – Vi skal få testet den uten belter snart. Da skal vi prøve med lavt dekktrykk, som gir god fremkommelighet og god komfort.

    Tomas fremhever stabiliteten i åttehjulingen. Han har selv vært prøvekanin på båra.

    – Spent fast i båra ligger man stødig og godt. Man merker jo terrenget, men det er overraskende stabilt.

    Argoen har nylig fått gule og blå varsellys montert fra Simarud Electronics AS. Sammen med riktig uniformering er den blitt en virkelig flott redningsmaskin.

    Nyheter og kampanjer – rett i innboksen!