Den ultimate utenbordsmotoren
Offset drivaksel
Motorhodet er plassert nærmere fronten, for å flytte påhengsmotorenes tyngdepunkt fremover.
Dette fører til mindre vibrasjon og mer kompakt form og stabil styring.
* Gjelder for Suzuki DF70A og større
2-trinns nedgiringskonsept
Dette systemet med offset drivaksel har førstetrinnsreduksjon mellom veiv- og drivakselen, og andretrinnsreduksjon inne i girhuset. Dette designet gjør det mulig å ha et større utvekslingsforhold, slik at motoren kan dreie en propell med større diameter. Dette fører til høy fremdriftseffektivitet med propell med stor diameter, kraftig fremdrift hvor propell- rotasjonen holdes ved like selv med stor last, propeller med stor diameter dreies med stor kraft, slik at du kan akselerere hurtig.
* Gjelder for Suzuki DF70A og større
SDSM
Denne tjenesten er tilgjengelig gratis*, og lar deg skanne QR-koden som inneholder motorinformasjonen som vises på multifunksjonsskjermen eller multifunksjonsmåleren med smarttelefonen og du kan sende informasjonen videre via e-post. Med SDSM-appen kan du sende din autoriserte Suzuki-forhandler all teknisk informasjon de trenger for å vedlikeholde påhengsmotoren din raskt og enkelt. Suzuki multifunksjonsmåler eller Suzuki multifunksjonsskjerm og en smarttelefon som kjører Android eller iOS er påkrevd.
* Gjelder for Suzuki DF9.9 og større
Suzuki Multi-Function Gauge
SMG4 er et instrument og alt du trenger for et båtliv med lav innsats og avslappende liv. Skjermen viser et bredt spekter av data, inkludert motorturtall, turtall, trimvinkel og mer.
Du kan også velge mellom analog/digital modus og dag/nattmodus for optimal visning i alle miljøer.
SMG4 har automatisk trim-funksjon og flerspråklig meny (13 språk).
Integrert styringssystem
Du får enkel tilgang til motorbrønnen ved rigging. Tillater rigging til ulike typer båter. Enkel rigging.
* Gjelder for nyhetene i 2023 Suzuki DF350AMD og DF300BMD
Oppsamlingsenhet for mikroplast
Som en del av Suzuki Clean Ocean project utviklet Suzuki en enhet for å samle mikroplast fra havet bare ved å kjøre Suzuki’s påhengsmotorer. Fordelen ved dette er at enheten samler mikroplast via påhengsmotorene uten å ofre noe av motorytelsen.
* Gjelder for DF140BG/115BG, DF140B/115B/100C
Flertrinns luftinntak
Alle sylindre er utstyrt med et langt og et kort innsugningsmanifold, og veksler mellom disse ved lavt og høyt turtall slik at motoren får riktig mengde luft. Dette fører til økt ytelse ved høyt turtall siden mer luft suges inn. Flertrinns luftinntaket øker forbrenningseffektiviteten og maksimerer dreiemomentet ved å levere jevn og effektiv luftstrøm til sylindre ved lavt turtall.
* Gjelder for Suzuki DF150, DF150A, DF150AP, DF175A, DF175AP, DF200A, DF200AP, DF225 og DF250
VVT (Variabel ventiltiming)
Variabel ventiltiming brukes til å styre åpningen og lukkingen av innsugingsventilene basert på motordriften. Dette fører til jevnt, kraftig dreiemoment. VVT gir imponerende akselerasjon under kjøring over hele fartsregisteret.
Gjelder for Suzuki DF150AP, DF175A, DF175AP, DF200A, DF200AP, DF250, DF250AP, DF300AP, DF325A, DF350A).
Direkte luftinntak
En direkte luftstrømbane fra inntaksporten til sylinderen holder inntakstemperaturen nede og forbedrer forbrenningseffektiviteten. Dette fører til høyere effekt fra et lavt slagvolum, noe som igjen fører til forbedret forbrenningseffektivitet.
* Gjelder for Suzuki DF25A, DF30A, DF325A og DF350A.
Drivstoffeffektivitet
Lean Burn-forbrenningssystem tilfører motoren den optimale blandingen av drivstoff og luft avhengig av tilstanden. Dette fører til betydelig forbedring i drivstofføkonomien i alle fartsregister, spesielt ved marsjfart. Du sparer drivstoff og penger takket være forbedret drivstofføkonomi.
* Gjelder for Suzuki DF9.9B og større, unntatt DF150, DF200, DF225 og DF250.
Elektronisk drivstoffinnsprøytning uten batteri
Systemkomponentene er basert på komponenter som brukes i våre større motorer, men er utført i mindre størrelse og montert på mindre modeller. Dette fører til rask og enkel oppstart. Renere drift og mer økonomisk drivstofforbruk. Bedre ytelse i nesten alle driftsområder.
* Gjelder for Suzuki DF9.9B, DF15A, DF20A, DF25A og DF30A.
Dobbel innsprøytning
Dobbel innsprøyting leverer akkurat riktig mengde drivstoff til riktig tid til hver sylinder. Dette bidrar til høyere ytelse og bedre drivstoffeffektivitet.
* Gjelder for Suzuki DF325A og DF350A.
Selvjusterende registerkjede
Registerkjedet passerer et oljebad så man trenger ikke smøre det ytterligere. Registerkjedet er utstyrt med en automatisk, hydraulisk kjedestrammer som sørger for at kjedet har optimal stramming til enhver tid. Dette fører til bedre holdbarhet enn andre beltetyper i samme klasse. Vedlikeholdsfri.
* Gjelder for Suzuki DF40A og større.
Toveis vanninntak
Motorens kjølesystem er basert på vannet som strømmer inn de nedre vanninntakene på girhuset med to vanninntak hvor det vanligvis bare er et. Ved den økte vannstrømmen av to vanninntak, får man bedre kjøleevne. Ved at det fremre inntaket er plassert foran girhuset gir det større vannforsyning ikke bare ved høy hastighet, men man kan også kjøre der det er grunt vann.
* Gjelder for Suzuki DF250AP, DF300AP, DF350A, DF300B og DF250W.
Suzuki antikorrosjonsbehandling
Spesialbeskyttelse blir påført aluminiumsoverflaten med et sterkt lim for å beskytte utvendige deler i aluminium. Dette gir beskyttelse mot korrosjon, som igjen bidrar til å øke motorenes totale levetid.
* Gjelder for alle Suzuki-modeller.
Suzuki dobbelt spjeldsystem
Motorens kjølesystem er avhengig av at det strømmer vann inn de lavtsittende vanninntakene på den nedre enheten. Denne modellen har to vanninntak hvor det vanligvis bare er ett. Dette gir økt vanngjennomstrømning - som bedrer kjøleevnen.
* Gjelder for Suzuki DF325A, DF350A og DF300B.
Suzuki vanndeteksjonssystem
Dette systemet beskytter motoren mot vann i drivstoffet ved hjelp av et drivstoffilter som registrerer vann. Systemet varsler føreren med visuelle varsler og lydsignaler ved vann i drivstoffet. Dette bidrar til å unngå vann i drivstoffet, et problem som kan forårsake bl.a. dårlig forbrenning, lav ytelse og korrosjon.
* Gjelder for Suzuki DF100A/DF100B og større.
Suzuki dobbel propell
Suzukis doble propellsystem har to propeller som roterer i motsatt retning på én motor. Dette fører til mer stabil fremdrift i rett linje ved å eliminere laterale krefter forbundet med bruk av én propell. Motorkraften overføres til vannet på en mer effektiv måte. Kraftig bakke- og bremsekraft. Mindre vannmotstand på grunn av lite girhus. God skyvekraft gjennom vannet og rask akselerasjon ved oppstart.
* Gjelder for Suzuki DF325A og DF350A.
Suzuki selektiv rotasjon
Her har du funksjonen for å velge enten standard eller motroterende modus på samme utenbordsmotor med en valgfri kobling. Dette gir deg muligheten til å bruke standard eller motroterende modus på samme utenbordsmotor.
* Gjelder for Suzuki DF150AP, DF175AP, DF200AP, DF250AP og DF300AP.
Suzuki Precision Control (Electronic Throttle and Shift Systems)
Fjernkontrollen styrer driften ved hjelp av et elektrisk signal i stedet for de tradisjonelle mekaniske kontrollkablene. Dette fører til at systemet får mindre friksjon og motstand enn det mekaniske systemet med kontrollkabler. Når systemet kombineres med Lean Burn, forbedres drivstofføkonomien over hele spekteret. Rask og pålitelig drift.
* Gjelder for Suzuki DF150AP, DF175AP, DF200AP, DF250AP, DF300AP, DF325A og DF350A.
Ny Suzuki Precision Control for Drive-by-wire fra 2022
Den nye S.P.C. kan styre opptil 6 påhengsmotorer. Fjernkontrollboks, bryterpaneler og kontrollpaneler kommer i helt ny design. Den nye S.P.C. har enkel start for flermotorsbåter: Brukere kan starte alle motorer i én handling. Motorene starter i rekkefølge fra babord til styrbord. Automatisk trim er tilgjengelig ved bruk med SMD eller SMG4. Betjening med 1 spake: Denne bryteren tillater drift av flere motorer med bare 1 spake. (kun dobbel toppmontering). Integrert nødbryter (kun flush mount).
* Gjelder for Suzuki DF115BG, DF140BG, DF150AP, DF175AP , DF200AP, DF250AP, DF300AP, DF300B, DF325A og DF350A.
Tilt Limit system
Tiltbegrensningssystemet forhindrer at motoren vipper for langt opp. Dette forhindrer skade på båt og motor på grunn av at motoren vippes for langt opp.
* Gjelder for Suzuki DF50AV/DF60A og større, unntatt DF60AQH.
Suzuki Troll Mode System (dorgemodus)
Dorgemodussystemet holder båten i gang i en viss hastighet ved lave turtall. Dette fører til at båten kan fortsette å kjøre med en viss hastighet i lave turtall uten at føreren må betjene gassen på båten.
* Gjelder for Suzuki DF40A og større, unntatt DF150/200/225/250.
Suzuki Easy Startsystem
* Gjelder for Suzuki DF40A og større, unntatt DF250/ 225/200, DF250W og DF150W.
Vri bare nøkkelen om og slipp den, så er starteren klar for motorstart. Dette systemet gir en jevnere start av motoren.
Stillegående drift
Støy fra luftinntaket reduseres ved hjelp av en resonator som gjør motoren langt mer stillegående.
Dette fører til stillegående drift. Mindre støy gjør båten til et mer hyggelig sted å være.
* Gjelder for Suzuki DF150A, DF150AP, DF175A, DF175AP, DF200A, DF200AP, DF325A og DF350A.
Treveislagring
Motorens utforming gjør det lett å ta den ut av båten og lagre den på tre av motorens sider. Fordelen ved dette er at motoren kan lagres hvor som helst. Motoren tar liten plass ved transport, og er enkel å håndtere.
* Gjelder for Suzuki DF4A/DF5A/DF6A
Overliggende drivstofftank
Den integrerte overliggende drivstofftanken og enveisventilen leverer drivstofftilførsel ved å bruke tyngdekraften. Dette bidrar til en enklere start av motoren.
* Gjelder for Suzuki DF4A, DF5A og DF6A
Automatisk trim
Automatisk trim justerer trimvinkelen automatisk avhengig av motorens turtall uten din kontroll. Denne teknologien bidrar til å holde riktig posisjon og bidra til å oppnå raskere topphastighet og høyere drivstoffeffektivitet.
* Gjelder for Suzuki DF350A, DF325A, DF300B, DF300AP, DF250AP, DF200AP, DF175AP, DF150AP, DF140BG og DF115BG.
Nøkkelfritt startsystem
Med dette systemet kan du starte motoren når du har en nøkkelbrikke i nærheten av motoren. Dette gir et mer tyverisikkert nøkkelsystem enn et vanlig. Det er ikke nødvendig å sette i nøkkelen for å starte motoren. Du kan bare trykke på nøkkelbrikken og Start & Stop er tilgjengelig. Keyless start er tilgjengelig for å kontrollere opptil 6 påhengsmotorer. Nøkkelbrikken er vanntett og flytende. Nøkkelbrikken har sikkerhetsstøtte med startsperre.
* Gjelder for Suzuki DF70A og større, unntatt DF150/200/225/250.
Suzuki Clean Ocean project
Også når det gjelder miljøet tar Suzuki ansvar. Suzuki Clean Ocean Project ble opprettet for å vise Suzuki's engasjement for å redusere marint plastavfall. Suzuki arrangerer ”Clean-Up the World” kampanje der forhandlerne lokalt rydder sjønære områder. Suzuki reduserer emballasjen på komponenter pakket i plast. I tillegg har Suzuki skapt en innsamlingsenhet for mikroplast tilknyttet båtmotorene.
Prisvinnende innovasjon
Suzuki ligger foran med teknologisk innovasjon. Dette har ført til innovasjonspriser som NMMA (National Marine Manufacturers Association) deler ut hvert år. Disse prisene er av de mest ettertraktede prisene innenfor marinteknologi. Blant alle nye marine produkter som lanseres i løpet av året, deles prisen ut til «et produkt som viser teknisk ledelse, er praktisk i bruk og kostnadseffektivt, og som virkelig kommer konsumentene til gode».
Fra DT200 Exanté i 1987 til DF30A/DF25A i 2014, har Suzuki utenbordsmotorer blitt tildelt innovasjonsprisen hele åtte ganger. Våre firetakts utenbordsmotorer har vunnet sju av disse prisene, noe som er det største antallet priser noen produsent i bransjen har vunnet i denne kategorien.
Priser tildelt:
- 1987: DT200 Exanté
- 1997: DF70 og DF60
- 1998: DF50 og DF40
- 2003: DF250
- 2006: DF300
- 2011: DF50A og DF40A
- 2012: DF300AP
- 2014: DF30A og DF25A
- 2017: DF350A