Argo setter ny standard innen løypeprepping
– For en behagelig måte å slådde på, med ryggstøtte og super komfort, sa løypeprepper Roy Hattrem etter å ha prøvd en Argo Aurora 8×8 på snødekte løyper ved Drevsjø, nord i Hedmark. Engerdal Snøscooterforening tar løypeprepping på ramme alvor, og det er et mål om at kommunen skal ha de beste løypene i landet.
– Gutta i Engerdal er blant de beste i verden å lage snøscooterløyper. Det er en grunn til at Arctic Cat har lagt årets forhandlermøte nettopp hit til Drevsjø, sier produktsjef Thommas Fylling. Han har ikke bare ansvar for selskapets snøscootere fra Arctic Cat, men også seks- og åttehjulingene fra Argo. Roy Hattrem var med på en demo, og fikk prøvd Argo med belter, med både slådde og rulle bak.
– Vi prepper løyper minst hver uke gjennom hele sesongen. Ofte blir det to ganger i løpet av ei helg. Rodene varierer litt i lengde, fra ei mil til 3-4 mil. Så det blir veldig mange mil gjennom sesongen på oss som prepper løyper. Hattrem sier det er flere aspekter som taler for at snøscooterklubben vurderer å gå til anskaffelse av Argo for løypeprepping:
– For det første har du det med sikkerhet. Vi kjører mye over islagte vann. Tidlig i sesongen er det ingen tvil om at det kan være litt «spennende »… Og så har du muligheten for å få på vegger og tak. Det vil jo gi mer komfort, sier han.
Argo er amfibisk og flyter dermed dersom isen ikke holder. Det vil definitivt øke sikkerheten for de som prepper scooterløypene.
– Det hadde vært en drøm med tak og vegger. Det er ingen tvil om at det kan være kaldt og tøft på scooteren noen ganger. Å ha ei hytte med varmeapparat hadde vært veldig fint.
– Jeg har veldig trua på Argo som maskin til løypeprepping. Det frister å prøve den skikkelig, sier han. Produktsjef Thommas Fylling forteller at det flere aktører har positive erfaringer med bruk av
Argo til løypeprepping.
– Blant annet turistforeningen har god erfaring. Spesielt tidlig i sesongen og sent på sesongen, når det ikke er forhold for vanlig tråkkemaskin. Da kjører de med trommel slik vi har sett her i dag. Da får man pakket snøen. Over isen er den også helt super, med tanke på at den flyter. Det er en stor ekstra sikkerhetsfaktor, sier Fylling.
- Doble støtdempere i understellet og justerbar forspenning på fjærene
- 180 mm arbeidsvei på støtdemperne i understellet
- Ekstremt lettkjørt på løypa
- Elektrisk start
- Råtøff 4-tommers race-ready vindskjerm gir utmerket sikt
- Digitale instrumenter
- Justerbar skibredde (37,5-38,5”)
- 121-tommers beltelengde