Argo åpner gamle traséer og gir nye muligheter
Hurum Turistforening er et av flere lag som har gått til anskaffelse av kjøretøy Argo for å løse sine utfordringer gjennom hele året. Turistforeningen er svært fornøyd med at valget falt på den canadiske multi-maskinen.
– Argo åttehjuling har gitt løypeprepareringen og vedlikeholdsarbeidet vårt nye dimensjoner. Vi fikk oss en skikkelig a-ha-opplevelse for noen uker siden, etter det store snøfallet. Åttehjulingen gjorde arbeidet ute i de snøtunge løypene betydelig enklere for vårt mannskap. For det første gir Argo en helt annen fleksibilitet i form av at vi kan frakte både mannskap og utstyr i en og samme slengen. Minst like viktig er fremkommeligheten i utfordrende forhold med mye snø. Der snøscooteren setter seg fast flyter Argoen elegant forbi. Det å sette seg fast er ikke noe tema med denne, sier Ronny Bratten i Hurum Turistforening.
Det var aldri en tanke at de skulle velge et kjøretøy som Argo da de hadde bestemt seg for å investere i nytt redskap:
– Vi hadde bestemt oss for å gå opp et hakk fra snøscooter og prøve noe annet med belter. Argo var ikke i tankene før importør Erling Sande kom på banen og tilbydde en demonstrasjon. Da var løypemannskapet solgt, forteller han.
– Vi så jo straks at dette var et arbeidsredskap som åpner opp for flere muligheter for oss. Entusiasmen har lyst i øynene på løypemannskapet vårt fra dag 1.
Hurum Turistforening har som mange andre lag og organisasjoner som arbeider med vedlikehold av løyper, stier og veier i skog og mark erfart at Norge gror igjen mange steder.
– Gamle stier og veier som vår forfedre brukte gror igjen. Det er vanskelig å komme til flere steder og her åpner Argo opp for nye muligheter med sine ekstreme egenskaper. Løyper som ikke har vært brukt siden 1980-tallet er nå gangbare igjen.
Bratten forteller at både snøscooteren og den store tråkkemaskinen har hatt sine begrensninger.
– Tidlig i sesongen er det ofte noen snø ute i traséene mens det er snøfritt der vi parkerer kjøretøyene. Dermed har vi måttet vente med å tråkke såle i løypa til det har kommet snø der vi har maskinene. Men Argoen kjører vi fint med på bar bakke. Dermed har vi kommet oss ut i løypa tidligere og fått laget en fin såle. Det medfører til forlenget sesong.
– Men også i feltet har snøscooteren og tråkkemaskinen hatt utfordringer. Spesielt på bløte myrer og usikre vann. Dette takler amfibien Argo helt utmerket. Vi bruker Argo også til vanlig løypekjøring, sier han.
I sommerhalvåret bruker turistforeningen i Hurum mye tid på vedlikehold av løypene. De fikk testet Argo noe før snøen kom i høst og ser frem til å ta den i bruk i sommer. Da monteres beltene av.
– Den har jo en fremkommelighet som er i særklasse det beste vi har kjørt med. Man får en litt «tanks-følelse» med den. I tillegg til den gode fremkommeligheten, så er det en stor fordel at vi med ett og samme kjøretøy kan frakte både mannskap og utstyr ut i feltet. Vi ønsker å etterlate oss så lite spor som mulig. Med åttehjuling fra Argo kan vi planlegge og utføre arbeidet på sommeren på en helt annen måte.