Søk
<< Tilbake

Test av Beneteaus Antares 7

Førsteinntrykket: Fin Fransk Forbedring. Franske Beneteau markerer sitt SITT 40-års jubileum med å fornye sin Antares-serie. Første båt som har fått nytt skrog og design, er Anatres 7. EN KNALLSTART PÅ JUBILEET. Tekst og foto: Atle Knutsen.

Det er lenge siden vi kunne spore den store utviklingen innenfor det prispressede styrhusbåtsegmentet, som domineres fullstendig av fransk/polske produsenter som Beneteau og Jeanneau. Ofte er det bare detaljer som skiller en modell fra øvrige, så den som skal bestemme seg for en båt i denne kategorien har en tøff oppgave. Nå har imidlertid Beneteau gjort interessante grep med sin rykende ferske beneteau Antares 7, som får den til å peke seg ut som en vinner i sin klasse. I Norge selges disse båtene gjennom Suzuki-forhandlerne.
Brede chine - harde bevegelser
Det er en grunn til at sjektene langs kysten ser forskjellige ut. De saktegående snekkene blir gjerne brukt til fiske innenfor et begrenset farvann, men ofte utaskjærs og under harde forhold. Bølgerytmen og strømforhold gjorde at båtene ble tilpasset det farvannet de skulle brukes til. mange av de såkalte ”peche-promenade”-båtene har tradisjonelt hatt svært brede chine, helt forskjellig fra nordisk-designede båter. Denne løsningen er sikkert optimal for de farvannene båtene opprinnelig ble brukt i, men i våre farvann med krappe, rotete og korte bølger resulterer det ofte i brutale slag og mye bråk ombord. I kombinasjon med at mange av disse båtene er presset ned til en pris som gjør at støyisolering og håndverkstimer er redusert til et minimum. Med Beneteau Antares 7 ser det imidlertid ut til at nordiske røster har fått komme med innspill - noe som har gitt en båt vesentlig bedre tilpasset våre farvann. Ikke minst har Antares 7 et slankere forskip og vesentlig smalere chine enn mange av konkurrentene. Det har bidratt til at båten har fått sjøegenskaper som skiller seg positivt ut.
VELLYKKET SKROG
Vår testbåt hadde det største motoralternativet, en Suzuki DF175, på hekken, noe som ga båten en toppfart på 34 knop med en person ombord. Det er neppe verdt å vurdere en mindre motor enn 175-hesteren dersom man skal ha med noen passasjerer og litt last. I motsetning til tallrike andre ”peche-promenade”-båter, er faktisk den nye Antares 7 en fornøyelse å kjøre. Skroget er velbalansert i alle retninger, har en moderat planingsterskel og sitter som en sportsbåt i svingene. De brutale chine-slagene uteblir helt, og motsjøegenskapene er vesentlig bedre enn på tilsvarende båt vi har kjørt. En merkbar utvikling i riktig retning!
DEN LILLE PLASSEN EKSTRA
Selve dekkslayouten følger den tradisjonelle respten for denne typen båter, med et akterdekk med faste benker. Her har produsenten åpenbart også lagt vekt på økt komfort i utformingen av ryggputene, og dessuten fått plass til en U-sofa som gir sitteplass til forbausende mange på det romslige akterdekket. På styrbord side hadde testbåten en velfungerende utvendig førerposisjon. Elektronisk motorkontroll også på utenbordsmotorer gjør at man nå i større grad også på mindre motorer kan sjalte mellom styreposisjonene med et knappetrykk. Også det er forbedring som gjør båtbruken smidigere. I styrhuset og under dekk er oppskriften enkel og gjenkjennelig fra utallige slike båter: En liten byssebenk aktenfor førerplass, sittegruppe på babord side, en køye under dekk og et lite toalettrom. Hva man åpenbart har jobbet med i Antares 7 er å skape den lille ekstra plassen i sittegruppen, mellom sittegruppe og bysse og på toalettrom
som utgjør forskjellen mellom trangt og akseptabelt, ukomfortabelt og komfortabelt. Hadde vi vært på utkikk etter en styrhusbåt i denne klassen, er dette sannsynligvis båten vi ville ha valgt, nettopp fordi den har innbakt en grunnforståelse av hvordan denne typen båter brukes. Det er ikke hyllevare i ”peche-promenade”-segmentet.
PUTEMARERITT
men på et par punkter har nye Anteres 7 en like lang vei og gå som mange av sine konkurrenter. Hadde man spandert på seg noen enkle pakninger rundt finêr-skivene ligger som løse luker i dørken, ville en hel del irriterende lyd reduseres vesentlig. men irritasjonsmomentet som overgår alt, er alle de løse putene som skal oppbevares i en slik båt. Det er puter til sittegruppen på akterdekket, ifyllingsputer til køya under dekk og solseng. Og gjerne flere. Alle disse putene skal oppbevares et sted, og det blir gjerne i køya under fordekk. Når man skal sove, så må putene stables i sittegruppen i salongen, eller ute på akterdekket eksponert for vær og vind. Det blir ganske enkel for mange puter og for få steder å oppbevares dem i en båt som denne. Det burde være mulig å løse, 48 år etter at det første mennesket satte sin fot på månen.
KONKLUSJON
Beneteau Antares 7 er en av de mest gjennomarbeidede båtene vi har kjørt i denne klassen. Her har man lagt vekt på å skape plass de riktige stedene, og fremfor alt et skrog som er blant de mest velfungerende i klassen. Fortsatt kan det gjøres funksjonelle forbedringer med enkle midler, men utgangspunktet er meget bra.
Se båten her!